انجمن زیست شناسی
انجمن زیست شناسی
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

پژوهشهای جدید درباره سلولهای بنیادین

دانشمندان به سرنخ های جدید درباره تولید سلولهای بنیادین در مغز دست یافته‌اند. پژوهشگران آلمانی در مطالعات خود کلیدی کشف کرده‌اند که وقتی این مولکول به سلولهای "آستروسیت" اضافه می‌شود آنها را وادار به تولید سلولهای عصبی می‌نمایند. زیست شناسان در این تحقیق با آزمایش "سلولهای شعاعی گلیال" موش مادر دریافتند زمانی که این گروه از سلولها به سلولهای زمینه ساز مرسوم به "پاکسا ها" متصل می شود، شروع به تولید سلول های عصبی می کنند. آن ها امیدوارند این کشف راهی برای ترمیم سلولهای از دست رفته در مبتلایان به سکته و برخی ضایعات مغزی پیشروی آنها قرار می‌دهد.

 

اثر جزر و مد بر تنه درختان

دانشمندان پی برده‌اند که قطر تنه درختان با ریتم جزر و مد ، کم و زیاد می‌شود. نیروی جاذبه ماه به وضوح جریان آب را در داخل درختان تحت تاثیر قرار می‌دهد. محققان همزمان با نوسانات جاذبه ماه ، ضخامت درختان متفاوت را دقت شرایط یکسان از نظر نور و دما بررسی کرده‌اند. آنها پی برده‌اند که قطر تنه درختان در طول گردش ماه (تقریبا 25 ساعت) تا حدود 10 میلیمتر کم و زیاد می‌شود که علت آنرا تبادل آب بین سلولهای زنده چوب و نسوخ مرده از دیواره سلولی ذکر کرده‌اند.

 

پیازهایی که اشک تولید نمی‌کنند.

دانشمندان ژاپنی در هفته نامه انگلیسی "Nature" نوشته‌اند، آنچه باعث اشک ریزی هنگم خرد کردن پیاز می‌شود، آنزیمی به به نام "سینتاز" است. این آنزیم در طعم پیاز نقش ندارد. ماده دیگری به نام "تیوسولفینات" است که به طعم آن طعم می‌دهد. پژوهشگران با تکیه بر دستاوردها ، محتاطانه پیش بینی می‌کنند که شاید زمان تولید ابرپیازی فرا رسیده باشد که طعم پیاز را داشته باشد اما چشم زا نسوزاند.

به گفته کارشناسان ، می‌توان ژنهای پیاز را بگونه‌ای دست کاری کرد که آنزیم عامل سوزاندن چشم را نداشته باشد. اما میزان تیوسولفینات آن که تعیین کننده ارزش غذایی و طعم پیاز است بیش از پیازهای عادی باشد.

 



نظرات شما عزیزان:

فرزان مهر
ساعت9:58---12 فروردين 1391
مطالب واقعا جالبی بود

در مورد پیاز یه سوال برام پیش اگه اون آنزیم حزف بشه روی خواص غذاییش تاثیری نداره ؟؟
پاسخ:ژنها بگونه ای دستکاری میشوند که علاوه بر حذف انزیم ارزش غذایی و طعم پیاز نسبت به پیاز عادی بیشتر خواهد شد.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ] [ 23:50 ] [ خانم شعبان ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ زیست شناسی خوش آمدید
لینک های مفید
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 108
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 112
بازدید ماه : 352
بازدید کل : 121663
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 273
تعداد آنلاین : 1